2011. január 29., szombat

Hogyan kezdjünk klikkerezni?

" Mit ajánlunk?
A honlap elrendezésében külön veszi az elméletet (tanuljunk) és a gyakorlatot (tanítsunk). Ne ess abba a hibába, hogy a gyors haladás érdekében rögtön tanítani akarsz. Lehet, hogy a kezdeti sikerek Téged igazolnának, csakhogy az elmélet legalább részleges megértése nélkül későbbiekben nem leszel képes felismerni a saját hibáidat és ezáltal ahelyett, hogy teljesítményetek megugrana, vissza fog esni. Megpróbáljuk videókkal szemléltetni, hogy mi hogy csináljuk. Amennyiben már régi látogatónk vagy, hogy ne kelljen végignézned minden oldalt, az újdonságok között megtalálhatod a legfrissebb cikkeinket.
És mit ajánlunk még? Azt ajánljuk, hogy tedd szórakoztatóvá a tanítást. Nem csak az alany részére, hanem saját magadnak is. Taníts olyan dolgokat, amelyek merőben feleslegesek, de szórakoztatnak Téged.

http://www.klikker.hu/  Az oldal megszűnt  számomra ismeretlen okból, ezért az én írásom is csonka lett.  Itt hagyom, nem törlöm , de további kutakodásra biztatok mindenkit! ,( ismét elérhető 2015.) 

Írta: Hornig Rudolf
Mielőtt belevágnánk a klikkerezésbe, mindenképpen érdemes elolvasni a klikkeres tanításról szóló elméleti cikkeket. Sokat segíthetnek annak megértésében, hogy mit miért is csinálunk.
elsődleges megerősítés
Mielőtt valójában belevágnánk, még van egy fontos feladatunk. El kell döntenünk, hogy mi lesz az, amivel jutalmazni szeretnénk a kutyát, azaz mikor, milyen „elsődleges megerősítést” használunk. Üljünk le egy papírral és egy ceruzával és írjunk egy listát arról, hogy milyen környezetben szoktunk a kutyánkkal megfordulni. Először az ingerszegény környezetet (pl. szoba), majd az egyre ingergazdagabbakat (kert, utca), végül azokat vegyük lajstromba, amik teljesen leköthetik kutyánk figyelmét (parkban, más játszó kutyák között). Fontos szempont, hogy bárhol is próbálunk majd kutyánkkal dolgozni, mindig olyan elsődleges megerősítést használjunk, amely képes tartósan lekötni kutyánk figyelmét. Írjuk a felsorolt lista minden eleme mellé, hogy mi az, ami szerintünk az adott környezetben jobban érdekelné mint a külső ingerek. Például:
• szoba - egy szem száraz táp
• udvar - a labdája
• utca - egy kis karika kolbász
• parkban - csirkemáj
• játszó kutyák közt - egy fél sült pulyka"-innen az eredeti cikk olvasásának ajánlása következett linkkel . Sajnos már nem elérhető az eredeti helyen. 
Hol igen, hol nem ....katt ide ! 


Ha könyvet szeretnél venni én ezt ajánlom:
2011.01.29.

2011. január 19., szerda

Még mindig a tenyészalkalmasság-Ztp.

Ha a rottweiler egyik tulajdonsága az, hogy önállóan, a veszélyt felismerve képes cselekedni és védeni (nem saját területen), akkor kérdezem én, hogy pl a német Ztp-n ezt hogyan tesztelik, mert akkor hogyan is bizonyosodhatunk meg arról, hogy ez a nagyszerű tulajdonság jelen van?
Sehogyan nem tesztelik. Feltételezik, hogy a magabiztos, bátor, jó ösztönkészletű kutya, megfelelő nevelés és trénig után. képes ilyen feladatra. Hiszen a kinológia tudománya ezt már bebizonyította. Aki szakértő szemmel néz egy ilyen kutyát ( kellő kutyás tapasztalattal)különbséget tud tenni a megcsinált, felkészített, vagy a jó ösztön adottságú kutya között. Ez látszik a különböző gyakorlatok során.
Mennyire határozott, mennyire domináns, mennyire gyorsan vált a különböző szituációk között. Ezek a gyors váltások, mennyire merítik ki agyilag, a kimerülés miben jelentkezik. Ideges agresszió? Vagy tompultság? Vagy pici szétszórtság, esetleg egy behúzott farok, vagy a teljes menekülő-elkerülő magatartás? Na, ezeket a súlyos hibákat, hogy menekülés , elkerülés egy német ZTP-n , nyílt formában nem látod, mert azért amíg az a kutya odakerül, már több szakember látta, foglalkozott vele, tesztelte.
Vagy ez a tulajdonság csak a vágyunk?
Igen, ez a tulajdonság, lassan csak a vágyunk lesz, hiszen ma már nem hordhatsz csőre töltött fegyvert! „hogy önállóan, a veszélyt felismerve képes cselekedni és védeni”Az azért, régen sem így volt, csak voltak különösen önálló (dominás) vezető típusú, intelligens kutyák, akik „olvastak” az ember gondolataiban. Azaz, az évek folyamán, olyan szoros egység alakult ki a kutyák és a gazdáik között, hogy „félszavakból” is értették egymást. Persze ehhez mindig meg kellett erősíteni a kutya helyes cselekedetét, ha védelmi szituációba került.
Vagy ez a tulajdonság melyik tesztelt ösztönnek a következménye?
A jelenlegi ZTP-n szerintem a XXI. századi elvárások a nagyfokú közömbösség és irányíthatóság, magabiztosság játszik legnagyobb szerepet manapság.  Az ŐV anyagot, pedig vagy lazán veszi egy kutya, ha jók a képességei, vagy a profi szakemberek picit több munkával “beleteszik”, megtanítják a kívánt gyakorlatokat. 
Lásd, mint fent. Miért "tudja" az egyik és miért nem a másik? Azért, mert a standard leírás szerint a "rottweiler" ilyen.  Domináns, erős karakterű, vezető típusú kutya, amelyik nem törik meg, az erős fegyelmezés súlya alatt sem. Nemes és büszke. Megtanulja, kezelni és kontrolálni az ösztöneit. Tanulási képessége kiváló. Kézben tartható. Terhelhető. Azaz ÖMT= (ÖSZTÖNÖS, MAGABIZTOSSÁG, TERHELHETŐSÉG)
Azaz, nem közömbös, hanem távolságtartóan figyelmes, engedelmes, fegyelmezett! Ez volt a kívánatos és az ilyen kutyák voltak támogatottak, ők lettek a tenyészkutyák. Tulajdonságaikat meg át is örökítették az utódaikra. ( szemben a megtanítottal, aki a tanult viselkedését nem örökítette át , azaz mást, sok nem kívánatos dolgot örökített) 
De kérdezem én, hogy milyen normális szituáció az, amikor egy hangosan zörgő izét lengetnek a kutyám felé. A magasan kvalifikált német rottweileres szakemberek biztos tudják a választ, Petermann úrtól kellett volna megkérdeznem, de akkor nem jutott ez eszembe. De bízom benne, hogy itt is választ kapok. Szóval arra gondolok, hogyha egy nyers kutya felé bezörgetnek egy izét, akkor, ha támadólag lépne fel, veszélyt érezve, akkor átmenne-e a ZTP-n? (Valszeg igen, mert egy agresszív kutya el sem jut idáig, mivel már a méretfelvételnél elbukna, szóval csak elvi kérdés, amit kérdezek)
Egy magabiztos kutya, ha nem zaj érzékeny, nem érzékeli veszélynek, a lengetett zörgő izét! Így nem is támad!
Az indokolatlanul agresszív kutya, amelyik nem kézben tartott, frusztrált, ideges-na az nem megy át a ZTP-n!
A jó, hasznos agressziót ott is tolerálják. (ott többnyire sok-sok éves kutyás, kiképző, segéd,  évekkel a hátuk mögött, szakemberek bírálnak)
(Meddig mehet el a kutya a veszélyt érezve? Tudja rangsorolni, hogy ez mekkora veszély, és mekkorát morgok vagy mekkorát, harapok?)
Igen, tudja rangsorolni, ösztönkészlete, temperamentuma, „élessége” alapján. Na meg a gyakorlatból, tapasztalat és tanulás útján!De tovább megyek. A szigorú keretek között végrehajtott ZTP mennyire “szűkítik be” a rottweiler tulajdonságait, és mit veszítünk el belőle, és merre megyünk tovább???
Igen leszűkíti, el is veszítünk belőle, de sok ember számára „fogyaszthatóbbá” teszi a fajtát. Azaz egy szélesebb réteg kezébe adható.
Miyen rottweilerünk lesz 10-20 év múlva, és milyen rottweilerünk volt 30 éve?
Ilyen is volt, mint ma, és voltak nagy egyéniségű, legendás kutyák. Milyen lesz 10-20 év múlva? A németeknek vagy jobb, vagy ugyan ilyen. Nekünk? Ha nem kezdünk el okosan tenyészteni, ennél már csak rosszabb lehet.

Megjegyzés:
2011-ben azt kell mondanom, hogy bizony egyre kevesebb az a szakember aki felismeri a "jó" ösztönkészletű kutyát. Nagyon-nagyon eltávolodtak Németországban is a " legendás" képességű kutyáktól. Ez némiképp megnyugtató számomra , hogy nem speciálisan magyar jelenség, bár a húsz év hátrányunk fejekben lévő tudásban, még így is jelentősen megnehezíti a komoly tenyésztői munkát.

A VIDEÓK -RÓL 

80-as évek vége DM-német mesterbajnokság résztvevőiből néhány kutya.  A vizsgák mögött különböző teljesítmények vannak, amit pontszámokkal fejeznek ki a bírók. A résztvevők válogató versenyeken sok sok indulóból kerülnek kiválasztásra.


https://tunde54.blogspot.com/2010/05/mesterbajnoksag.html

2011. január 7., péntek

Finn karakter teszt


Karakterteszt 
A mentál teszt célja, hogy megvizsgálja a kutya viselkedését olyan helyzetben, amikor az idegrendszere stresszelt.
Az eredmény használható a kutya karakterének és a kiképzésre való alkalmasságának meghatározásához és természetesen információt ad a tenyésztéshez.
A teszt a kutya 2 és 6 éves kora között hajtható végre. A mentál teszt két speciálisan képzett bíró által kerül értékelésre.
Speciális esetekben a kutya kaphat engedélyt, a tesz megismétlésére, amennyiben a kutya nem ment át az első alkalommal,
DE nem engedélyezett az ismétlést a jobb pontszám elérésére annak ellenére, hogy a minősített kutya nem a természetének megfelelően viselkedett az első teszt során.
A következőket foglalja magába a teszt:
1. Adottság a feladatra./1. Alap tulajdonság, képességek
Az a tulajdonság, ami mutatja, hogyan reagál helyesen a kutya megszakítás és félelem nélkül egy igazi vagy elképzelt félelmet keltő helyzetben.
2. Hajlamosság az agresszív viselkedésre:/2. Agresszióra való hajlam
A kutya hajlamossága az agresszív reakcióra a bíró ingerlésére.
3. A "vágy" a védekezésre./3. Védő készség
A kutya hajlamossága a saját falkájának (saját magának) és gazdájának a védelmére. A teszt méri a kutya hajlamosságát és hajlandóságát, nem pedig a képzettségét a védelemre vagy a támadásra.
4. A "vágy" a harcra./4. Harckészség
A kutya öröklött hajlandósága a harc élvezésére – játékra,- amikor a kutya az erejét és állkapcsát is használja az akció során.
5. Nyugalom, magabiztosság./5. Megnyugvási készség, magabiztosság.
A kutya öröklött nyugodtsága/magabiztossága vagy a idegessége /félénksége/nyugtalansága egy erősen stresszes helyzetben. Ide tartozik a kutya reakciója a lövésre, ami legalább két leadott lövést jelent egy "9mm-es" pisztolyból.. 6.Temperamentum, vérmérséklet
A vérmérséklet alatt a kutya reagálási képességét értjük a gyors és szervezett környezeti változásra. Ugyancsak jelenti a kutya alkalmazkodó képességét
a gyorsan változó helyzetekben.
7. Mentális "keménység".
A kutya mentális "keménysége" azt jelenti, hogy kellemetlen meglepetések mennyire erősen befolyásolják a feladatának végrehajtását.
Mennyire jól emlékszik a kutya a kellemetlen szituációkra és mennyire kelletlen a feladat végrehajtásra hasonló körülmények között. 
8. Megközelíthetőség
A kutya viselkedése az idegen de, barátságos idegennel szemben.
Minden jellemző értékelésre kerül egy 6-os skálán +3 és -3 pontozással
A teszt menete :
1. teszt : Bemutatkozás, találkozás
A teszt azzal kezdődik, hogy a bíró megismerkedik a tulajdonossal abból a célból, hogy megtudja a kutya képzettségi szintjét, ami később fontos
információ lehet a későbbi teszt pontok kiértékelésekor.

2. teszt: Megközelíthetőség: A bíró lehetőséget ad a kutyának a kapcsolat felvételére. Amennyiben a kutya nem létesít magától kapcsolatot, akkor a bíró a kutyát hívónevén hívogathatja.A kutyának engednie kell legalább a kapcsolatfelvételt, ami lehet barátságos barátságtalan vagy nagyon barátságos.

3. teszt : Harc A bíró harcra próbálja kényszeríteni a kutyát. Ez a teszt végrehajtandó bottal vagy más eszközzel, amennyiben a kutya belemegy a játékba a bíró fenyegetheti a kutyát, hogy megbecsülhető legyen a harckészség.

4. teszt: Adottság a feladatra 1. - Megfélemlítési teszt Ez, a teszt egy ismeretlen emberi alakú figurával kerül végrehajtásra, amit a pórázon a gazdájával várakozó kutya irányába mozgatnak. A kutya nem szabad hogy kezelje ezt a fenyegetést, nem kell tartania figurától.A feladatra való képesség ténylegesen akkor látszik, amikor a figura eléri a gazdát és megáll. Mennyi ideig tart a kapcsolatfelvétel a figurával? Kell a gazda ösztönzése? 

5. teszt : Védekezés A kutya sétál a gazdával, hirtelen a bíró megtámadja őket. A kutyának azonnal el kell kezdeni a gazda megvédését a gazda és a támadó között helyezkedve. Amikor a kutya tisztán kivehetően reagál (menekül, vagy védekezik) a bíró abbahagyja a támadást és elkezd baráti hangon beszélni a kutyához. A kutyának abba kell hagynia a támadást, és később barátságosan kell viselkednie minden agresszió nélkül.

6. teszt: Mentális "keménység" Ez, a teszt általában egy a kutyával szemben hirtelenül kinyíló esernyővel kerül kivitelezésre, annak megrémítése céljából. A mentális " keménység" meghatározásra kerül, amikor a gazda kis idő múlva visszavezeti a kutyát a rémisztés helyére. A "lágy" kutya visszautasítja a visszatérést a rémisztés helyére "kemény" kutya látszólag nem is emlékszik az egész eseményre.

7. teszt : Vérmérséklet Ez a teszt általában egy zörgő-zajos hordóval kerül kivitelezésre, amit a kutya után gurítanak. A kutya reagálása mutatja meg a kutya vérmérsékletét.

8. teszt: Adottság a feladatra 2A kutya gazdája bemegy egy a kutya számára akadályokkal teli sötét szobába. Kis idő múlva a kutyát utána engedik a szobába. A kutyának behívás és segítség nélkül kell megtalálnia a gazdáját. A kutyának figyelmen kívül kell hagynia az útjában lévő embereket és akadályt.

9. teszt : Agresszivitás A kutyát rövid pórázon egy fához kötik és magára hagyják. A bíró lassan támad a kutya irányába egyre növekvő uszítással. Minél nagyobb a kutya hajlandósága az agresszióra annál korábban kezd ellenállni a támadásnak.

10. teszt : Lövésállóság A kutya kikötve maradhat a fal mellett vagy a gazda mellett lehet pórázon. Legalább két lövésnek kell eldördülni a távolból, a kutyának nem szabad megriadnia a lövésektől.

Videó forrás: 2015-ös felvétel
Boxlee Matrix Luonnetesti + 137p 

Egy másik érdekes videó sorozat, amiről azt hittem ez is egy teszt. Kiderült , hogy nem teszt , hanem a kutya természetének a leírása, a mutatott viselkedések alapján. 
Az MH nem egy teszt, hanem egy leírás arról, hogyan viselkedik a kutya, adott pillanatban egy adott helyzetben."
Boxlee Freaky











MH azaz Mentalbeskrivning Hund  ITT
A kutyák személyiségek. A veleszületett temperamentum hatással van arra, hogy miként reagáljon a különböző helyzetekre. Az irritációs küszöbérték is egyedülálló. Valaki gyorsan és élesen reagál az ingerre, de akár késlekedéssel reagálhat. Valaki jobban aggódik a környezetben zajló dolgoktól, mint a másik. 
Az MH jelentése a Mentalbeskrivning Hund, amely leírja a kutya természetét. 
A leírást Svédországban fejlesztették ki az 1980-as években. Eredetileg azért fejlesztették ki, hogy feltárják, hogyan reagálnak a fiatal kutyák különböző helyzetekben. Az MH a kutya természetének a leírása, egy leírás arról, hogyan viselkedik a kutya adott pillanatban egy adott helyzetben. Minden kutya számára lehetővé kell tenni, hogy egyedileg viselkedjen, és az értékelést a lehető legpontosabbá tegye. Nem szükséges előzetesen felkészülni erre a felmérésre. 
A leírás kb. 35-45 percet / kutyát igényel, és egy képzett ember készít. A kutya leírásában a tesztvezető működik közre. Ezenkívül néhány speciális helyzetet két munkatárs ír le. 
A leírás előtt ellenőrzik a kutya oltási tanúsítványt és a mikro chipet. 
A skála 1-5. A lövés formában a kutya reakcióintenzitása balról jobbra (1- 5) növekszik. A leírásban nincs "helyes" vagy "rossz" eredményA különböző fajták és különböző kutyák kívánt reakciója egészen más lehet. 
A leírás tíz különböző részből áll. Minden szakasz vagy irritációs helyzet, három szakaszból áll: figyelmesség, reagálás, megnyugvás (kíváncsiság és maradék félelem). 

A szakaszok a következő típusú reakciókat írják le: 
1.Kapcsolat felvétele: A kutya kapcsolat felvétele egy idegen emberrel
2.Játssz: A kutya vágya és módja egy idegen tárggyal  idegen emberrel játszani. 
3. Fogás: A kutya vágya, hogy elkapja a gyorsan mozgó tárgyat. 
4.Tevékenység szintje: A kutya reakciója olyan helyzetben, ahol a várható aktivitás nem fordul elő.
5.Távoli játék: A kutya vágya a játékra és az együttműködésre a vezető előtt. 
6.Meglepetés: A kutya reakciója és fellépése meglepően ijesztő helyzetben. 
7.Hangérzékenység: kutya reakció és meglepő hangzás. 
8. Szellemek: A kutya módja, hogy lassan foglalkozzon a közeledő karakterekkel. 
9.Lövés: Kutya reakciója a lövésre. 
10.Játssz 2: A kutya vágya és az idegen tárgyakkal való játék az idegenekkel a terhelés után. 

Bővebben  ITT : 
A nyelvtudás hiánya nagy hátrány, sokáig rejtve maradhat a "megfejtés". Ám a technika és a kitartó keresés, meghozza a megoldást ! A google fordító pedig hatalmas segítség a tartalom megértéséhez! Kiegészítés 2018. 

2011. január 4., kedd

A törzskönyvezésről ismét

Illusztrációnak szánom és a jobb megértés érdekében! Miért fontos a törzskönyvezés és hogyan tudod értékelni a valós tenyésztési munkádat. A tenyésztés eredménye az utódokkal válik láthatóvá! Egyes tenyészállatok tenyész értéke a tenyészidőszak lezárta után derül ki igazán. Több generációs, tudatos tenyésztés, csak hiteles, valós adatok birtokában lehetséges. Ezért van a törzskönyv! A tenyésztési adatok rögzítésére szolgál. Nem ettől értékes, drága vagy olcsó egy fajtatiszta kutya, hogy származási lapja van, ami igazolás, hogy őt törzskönyvi bejegyzésbe vették! Az ár, a belefektetett munka, költségek függvénye, no meg szerepet kap a márka jelzés értéke is. 2009. Egy éve fogalmaztam meg ezeket a gondolatokat, a rottweileres fórumok, a különböző hirdető, állatvédő, fajtamentő oldalakon megjelent képek, írások benyomása alapján.

Azóta történt egy és más, a MEOE tenyésztési szabályzata megváltozott. 2010. augusztus 1-től megszűnt a tetoválás, minden kutyát chippel kell ellátni. Erről részletesen MEOE szabályzatok Tenyésztési szabályzat, ami idevág, de tulajdonképpen az összeset érdemes olvasni, fajtatisztasággal, tenyésztéssel foglalkozik valamennyi. Ne légy lusta végig olvasni, még ha úgy érzed, neked ez nem fontos! Ezek adminisztrációs lépések, tényszerű, arról mi a feltétele a törzskönyvi bejegyzésnek. 

Ki végzi, és kinek kell, lehet az almot bejelenteni. 

A tenyésztő szervezet MEOE, végzi a törzskönyvezést és a származási igazolás kiadását. Meghatározott díjért teszi mindezt, amit a tenyésztőnek kell kifizetni! Az alom bejelentését a tenyésztő teszi, a szükséges formanyomtatványok kitöltésével, melyhez mellékelni kell a dokumentumokat. Fontos változás a régihez (20 éves szabály volt) képest, hogy utólagos törzskönyvi bejegyzés, csak komoly szigorítással kérhető. 21. Egy alomból származó kölyköket csak egyben, egy alkalommal lehet regisztráltatni, ha a kölykökről 6 hónapos korukig nem kerül beadásra „Alombejelentő”, akkor csak DNS vizsgálat birtokában lehet a regisztrációt elvégeztetni.

Bevallom őszintén, hogy engem meglep, hogy látok olyan hirdetéseket, ahol elismert tenyésztők hirdetnek törzskönyv nélküli almokat, vagy csak egyes kutyákat az almon belül. Rutinos, régi kutyás vagyok, így nem töprengek sokat, mert sokféle indokot hallottam már. Ami számomra meglepő, hogy nyíltan sodródnak az árral. Sokan követik azt a gyakorlatot, hogy láthatóan hibás kölykökre nem váltanak ki származási igazolást, azt nem jelentik be az alombejelentőn, így törzskönyvi bejegyzésre sem kerül a kölyök. Ezeket a kutyákat is eladja a tenyésztő, fél, harmad áron, ami azért még így is magas összegnek tűnhet egy kezdő kutyásnak. Nem értéktelenek ők, csak láthatóan olyan hibájuk van, amire a tenyésztői szavatosság kiterjed. Színhiba, foghiba, here hiba, ide sorolható még néhány feltűnő küllem hiba pl. nagyon világos szem. Ezeket hívjuk tenyésztésből kizáró küllemi hibáknak.  

Ilyen hibákat még egy laikus is észreveszi, de ha nem, erre hamar felhívja a figyelmet az állatorvos, az első vizsgálat alkalmával, vagy az ellenlábas tenyésztő, aki árgus szemekkel lesi a konkurencia produktumát. Az eladói, állat egészségügyi szavatosság 60 nap, az idevonatkozó törvény szerint, addig lehet reklamálni a rejtett hiba miatt. Régebben mentek is vissza, reklamálni sokan, mert a kutyás fórumok ettől voltak hangosak. Ám, adás-vételi szerződés hiányában sok jó szándékú, laikus vásárló szembesült azzal, hogy őt becsapták. Az olcsó ár nem baráti szívességet, de hibás kutyát takart. Nálunk, Magyarországon, semmi nem úgy működik, mint máshol. Azt gondolnánk, hogy a vevők körültekintőbben vásároltak ezután! De nem! Pont fordítva történt. A tenyésztők igazodtak a vevőkhöz. 

Hatalmas konkurenciában, tömegáruként, az ár csökken, még akkor is, ha a költségek meredeken emelkednek. Sok törzskönyvezett kutya volt, a 1990-es évek közepétől a századforduló elejéig. 100.000-res nagyságrendű évenkénti születéssel regisztráltak kutyákat, nagyon sok fajtában a tömeggyártás volt jellemző. Komoly túlkínálat alakult ki, ami igen alacsony vételárhoz vezetett. A tenyésztők versenyben voltak, igyekeztek egymást legyőzni. Volt minőségi kutya drágán, hatalmas ígéretekkel, meg volt olcsó hobbi kutya. Senkinek nem volt gondja az eladással, a rottweiler népszerűsége csúcsán volt, nem csak itthon, de az egész világon. Majd jött a fordulat. Kampány indult a tenyésztett kutyák ellen. Először csak a szaporítókat vették célba. Ehhez a kampányhoz lelkesen csatlakoztak a tenyésztők is. Mindenhol azt lehetett látni-hallani, hogy a rottweiler rossz, komoly gondok vannak a fajta körül. Igen-igen megcsappant a vásárlói kedv. Megint, nem az történt, hogy mindenki elgondolkozott volna és szervezetten léptek volna fel a fajtáért, hanem egymás kiszorításával próbáltak talpon maradni a tenyésztők. Hibás út volt, de nincs visszaút. 

Mára már a tenyésztők is azt a gyakorlatot folytatják, hogy magyarázkodás helyett, olcsóbban adják, a kölyköket, akkor nem lehet utólagos reklamáció sem. Nem adnak származási lapot, azaz nem váltanak ki törzskönyvet (származási lapot). Nem vállalnak felelősséget a hibás kutyáért, nem adják a nevüket ezekhez a kutyákhoz, így semmit nem kérhetnek rajtuk, számon, na meg egy picit lefaragnak a költségekből, így kevesebb lesz a veszteség. Naivok még azt is gondolják, hogy senki nem tudja meg, hogy náluk hibás kutya született. Pedig semmi nem marad titokban. Az elégedetlen vevő gondoskodik róla, hogy mindenki megtudja ő milyen rosszul járt! 

Az elégedett vevők meg csak szeretik és büszkék a kutyájukra, aki számukra a legtökéletesebb rottweiler! Mert a fajta jó! A rottweiler remek kutyafajta, csak nem mindig kerül jó kezekbe a fajta gondozása. Van, hogy csúcson van, hogy gödörben. Ez egy állandó körforgás, több mint száz éve így megy, amióta fajtatiszta kutyatenyésztés létezik. (2011.)

2011. január 1., szombat

Agresszió, nevelés-Tanácstalan vagyok, mit tegyek?

Folyamatosan foglalkozunk ezzel a témával, hogyan kell nevelni, kiképezni a kutyákat, a rottweilereket.
A korai nevelés, szocializáció fontosságáról is sok szó esett, de bizony még ma is él az a nézet, hogy ráért a kutyát iskolába hordani, majd egy éves kora után kiképzéssel megtanulja a legfontosabbakat.
Közösségi portálokon, fórumokon rendszeresen vissza-visszatérő téma, a kutya agressziója. Próbálom egy kicsit összefoglalni röviden, hogy konkrét tanácsot is tudjunk adni, de ne kelljen mindent elölről kezdve elmagyarázni. Sose érnénk a végére, hiszen nagyon sok ismeret kell, ha problémás kutyával állunk szemben.
Például amikor a rottweiler agresszív a kerítésnél kutyával, majd a gazdája fegyelmező kísérletére visszafordul és harap.

Ilyenkor áll elő az a helyzet, hogy szembesülünk vele, milyen nehéz kezelni azt a rottweilert, aki ellenáll, azaz egészen mást csinál, mint amit mi szeretnénk. Erős kutya, aki igen látványosan adja elő, ha valamit nem akar. Agresszióra, többnyire agresszióval felel. Rángatom, kiabálok, feszülten próbálom fegyelmezni, esetleg ütöm, vagy más fájdalmat okozok neki, ő visszaszól. Morog és visszaharap. Mennél labilisabb, mennél kiegyensúlyozatlanabb a kutya, annál hamarabb válaszol az őt ért inzultusra visszaharapással.  Sok témába vágó cikk van . Rengeteg könyv van ebben a témában, ami részletesen foglalkozik a neveléssel, kiképzéssel.

Az én tanácsom: Ha, eddig elmulasztottad , első lépésként ismerd meg a kutyát. Nem amit a kutyás filmek mutatnak, és láttatni akarnak, nem amit a „szomszéd Józsi bácsi mond”, de ami a kutya, mint állat valójában. Ne eszközként, de értelmes, érzelmes lényként , ám mégis állatként tekints rá! Nem ember, veled egyenrangú nem lehet, mindig a te irányításodra szorul. Jó vezetőjének kell lenned, hogy a családba be tudjon illeszkedni.

A falkavezérség ma divatos kifejezés, erről én ezt gondolom: Hogyan lehetsz falkavezér? vagy Falkavezér 

Következő megválaszolásra váró kérdés, mit is szeretnél? Mi a nevelés, a kiképzés célja?Gondold át, hogyan tudod elérni. 

Valamit kijavítani, amit elrontottál, sokkal nehezebb, mint rögtön jól csinálni, jól tanítani. 

Most, kanyarodjunk vissza a fórumtémához, ami az írás apropóját adta.  Amikor a rottweiler agresszív a kerítésnél kutyával, majd a gazdája fegyelmező kísérletére visszafordul és harap. Ezt hogyan is oldhatná meg egy kutyaiskolai gyakorlás? Sehogy, ha a kutyaiskolában a gazda tanítása helyett, formagyakorlatokra, menetelésre helyezik a hangsúlyt. 

Tudni kell , hogy a kutyaiskola nem javító-nevelő intézet, de jó esetben szakemberektől kaphatunk tanácsot. Mindenki neveli, tanítja valahogyan a kutyáját mielőtt a kutyakiképző iskolába menne. Van, hogy ott az iskolán derül ki, hogy valamit nagyon elrontott, mert a kutyája egészen másként viselkedik, mint otthon, a megszokott környezetében. Egy sor viselkedésproblémával találja szembe magát, amit nehezen tud megoldani. Tanácsot is kap „ezret” és ezer félét. Lehet kipróbálni a tippeket, és a trükköket alkalmazni. A baj ezzel az, hogy a kutya és a gazda, a gyors módszerváltásoktól még jobban összezavarodik.

Hiszen mindenkinek, idő kell, amíg felfogja amit hall, a módszert megtanulja. A kutyának még több idő kell, mert, nem úgy gondolkodik, mint egy ember. Az emberi szó keveset jelent neki. Azt előbb meg kell tanulnia, hogy a szavak mit jelentenek. Majd azt is meg kell értenie mit várunk tőle, aztán meg több idő, amíg a feladatot megtanulva, megbízhatóan ismétli, minden helyzetben.

Ezért mindig az alapokkal kell kezdeni! Csak akkor lehet előre lépni, ha a kutya és a gazdája között bizalom van, kölcsönösen tudnak egymásra figyelni.

Először jó kapcsolatot kell kialakítani a kutyával. El kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit. Ha szólsz neki, az egy közös, játék, kellemes tevékenység ígérete legyen. A pórázrángatástól , a szidástól, a korholástól a kutya nem lesz rendes, szófogadó, attól csak feszült lesz és igyekszik elkerülni téged, mert nincs meg a kölcsönös bizalom, az erős kötödés, hogy veled együttműködjön!   

Otthon kell gyakorolni, egyszerű feladatokat. Hívd magadhoz. Gyakoroljátok, hogy rád nézzen, rád figyeljen. Mond a nevét, ha rád néz és rád figyel, jutalmazd.( kezdetben egy rövid pillantásért is jutalom jár) Mindig vacsora előtt, étkezés előtt gyakorolj, akkor célt is érsz a jutalomfalattal. Ha nem éhes, inkább a kedvenc játéka lehet a jutalom. 
Kezdetben nyugodt körülmények között gyakorolj, ne legyen ott csak te meg a kutya. Aztán nehezítheted a dolgotokat azzal, hogy nagyobb elvonó inger mellet is gyakorolsz. Mondjuk egy családtag jelenlétében. 

Ha a nevére mindig rád figyel, taníts feladatokat, figyelj, ül. fekszik , áll, vársz . Használj nyakörvet és pórázt otthon is a gyakorláshoz. Ha otthon jól megy, kérd ugyan ezt a rövid figyelmet a kapuban, majd az utcán is. Akkor is, meglát egy kutyát. Ha izgalomba jön és nem rád figyel, fordulj el ellenkező irányba és akkor kérd tőle, hogy rád nézzen és rád koncentráljon. 

Türelem, türelem és sok gyakorlás. ( napi húsz perc ,- kétszer tíz) egy héten át, már komoly előrelépést hoz.(2011.01.01.)


2010. december 17., péntek

Egyetlenke és a sült csirke comb

Sütöttem ma csirke combot. Gondoltam megkínálom vele a Tökmagot.


Nyalogatta, nyalogatta, de nem tudta mit kezdjen vele. Na, ja a táp etetés hátránya, nem ismeri fel a húst. Bár az első alkalommal az anyjuktól és egymástól lesik el a technikát. Itt meg se a mama, se tesó nincs. Ezért eltéptem és kézből nyújtottam az első falatot. Onnan már tudta mit kell tennie.


Ízlett neki.

Egy nagyobb darabot elvettem és a háta mögött tettem le.


Előbb végzett a könnyen megszerezhetővel, majd az egész darabot is megkereste.


Teljesen nyugodt volt, nem őrizte a húst, amig el nem kezdtem macerálni, simogatni. Mivel az első jelzésre nem vonultam vissza, egyre erősebben morgott, fenyegetett. Védte az ennivalóját A HÚST ! SOHA ILYENT TÁPPAL MÉG NEM CSINÁLT! Ösztönös és tanult viselkedés az ennivaló féltése. Nagyon régen tudjuk ezt, mert számtalan alomnál kipróbáltuk! Csak a hús, a csont vált ki ilyen hatást-meg a zsákmány birtoklása, amit szintén az anyjától tanul!

Ezt a történetet szoktuk elmesélni, amikor valaki panaszkodik, hogy a pici kutya harap, morog, őrzi az ételt, a csontját és a kedvenc zsákmány játékát. Természetesen idővel megtanítjuk mi is, hogy adja át, engedjen az ennivaló közelébe. DE! Nem haragszunk érte, nem akarjuk leverni, terrorizálni, csak tudomásul vesszük, hogy a kutya kutyaként viselkedik, ezért a mi szabályainkat meg kell tanítani neki. Pont úgy, ahogyan az apja, vagy az anyja tenné!

A második ami érdekes ebben a filmsorozatban, a kicsi kutya orr használata. Hangosan szimatol, keres, nem adja fel addig míg rá nem lel. 2010. 12.17.

2010. november 21., vasárnap

Köbányai Happy Dog Kutyaiskola 2010. 11.20. vizsga


Az egyik blogomban, 11 hónapja írtam kicsit részletesebben Bibiről.
Most egy örömteli eseményről számolok be Bibi kapcsán. Az együtt elkezdett munkát Bibi gazdijával, családjával nem adtuk fel. Ahogyan Bibi elkezdett iskolába járni, egyre többet és többet tanult. Mikor Gábor gazdi már elégedetten hátra dőlt volna, hogy a kutya mindent tud, újabb feladatok, új célok kerültek a szeme elé. A kutyázásnak egy más területére csodálkozott rá. Mi csak munkakutyázásnak nevezzük, ami nem mást jelent, mint célirányos kutyakiképzést, vizsgákra való felkészülést. Ez a rendszeres kutyaiskolába járás mellett, folyamatos tanulást is jelent a gazdiknak. El kell sajátítani a kutyakiképzés tudományát, ezzel párhuzamosan tanítani, kiképezni a kutyát. Bibi alkalmasnak bizonyult. Egészséges , kívül belül, nagyon szívesen és gyorsan tanul. Gábor meg az egyéb feladatokat ( munka, család, gyerekek) kicsit átcsoportosítva, szorított időt a kutyaiskolába járásra is hétvégén.
Ennek a majd egy éves szakasznak a lezárásaként Bibi 2010. november 20-án sikeres BH vizsgát tett. BH vizsga = városi kísérő kutya vizsga, mely két részből áll. Egyrészt az iskolai pálya munkából, másrészt a közlekedésbiztonsági részből.

A vizsga nyílt, országosan meghirdetett MEOE rendezvény ,nem csak az iskolánk tagjai vehetnek részt rajta. Így egy másik rottweilert is megismertünk, aki azt hiszem Szolnokról érkezett. Felvezetője, Papp György, régi ismerős kiképző, vizsgázott segéd, teljesítmény bíró, sok éve munkakutyás, német juhászkutya fajtában.

A vizsgára nyolcan jelentkeztek. ( a vizsga előtt két héttel kell jelentkezni) Mindenki meg is jelent és vizsgázott. 5 BH 1 szintre, 1 BH 3 szintre, 1 HPO 1-szintre, 1 Nyomkövető vizsgára.
Egy BH 1 szinten elindult kutya kivételével mindenki sikeres vizsgát tett.

Gratulálok mindenkinek!

Szép volt Bibi, Gábor! Csak így tovább! Van még tanulni való, de én nagyon büszke vagyok rátok. Köszönöm, hogy végig csináltátok!
BH 1
Zico von Calibra -felvezető Papp György megfelelt
Siroccó Bibi-felvezető Prekovics Gábor megfelelt
Max - felvezető Egyed Lászó megfelelt
Igor -felvezető Német Zoltán megfelelt
Szécsivári Vox, Astor -felvezető Kollárik Péter megfelelt
Aquila Avanta Grande-felvezető Sípos Róbert nem felelt meg ( sajnos elhagyta a pályát)
BH 3
Firefox Dokie, Medi -felvezető Volár Andrea megfelelt
HPO1
Gondűző Alkonyat Virsli, Császár "Varázs" 90/ 86/ 90 pont- felvezető Kovács Otilia, Judit
Nyomkövető vizsga
Szécsivári Yro, Kily 86 pont felvezető dr Zubercsány Diána
2010.11.21. 


2010. november 11., csütörtök

Falkavezérség- ahogyan én gondolom

Olvasom lépten -nyomon, ma egy igazán divatos téma, a falkavezérség. Legutóbb Kati oldalán. Egy mondata megütötte a fülemet: 
"Egyetlen falkatag sem bírálja felül a vezér döntéseit, hanem maradéktalanul végrehajtja.Ez az ösztönük!"- írta le a blogjában. Ez engem elgondolkoztatot, mert a gyakorlati tapasztalatom más , sok kutyával együtt élve. Szerintem - bármelyik falkatag felülbírálhatja, csakhogy a gyengébb, az alárendeltebb, súlyos büntetést kaphat érte! A falkában, a kutyák csoportjában, vannak helyzetek amikor az egyik kutya mást tenne, mint a másik. Mindig a falkában, az adott csoportban, családban elfoglalt helyük dönti el, hogy az adott helyzetben kié lesz a döntő szó. Ki irányítja a közös tevékenységet, ki őrködik, kié lesz a legfinomabb falat, ki kapja az első simogatást, ki haladhat például a gazdi mellett!  VAGY ha az élelem megszerzése lenne a cél, ki irányítja a vadászatot stb. stb. Erre az életben maradás természetes ösztönére alapul a családi hierarchia, hiszen egy kutya, meg egy farkas, egyedül nem élne meg. A vadállatok, amiből táplálkozik, amiért vadásznia kell, mind erősebb , fizikailag, testileg. Szóval, ugyan genetikailag kódolt, de mégis a tanulás az, amiért nem kérdőjelezik meg a vezér döntésétSzületése után megtanulja, hogy a család szabályait betartva maradhat életben ,tartozhat a falkához. Később, ha elhagyja a falkáját. vagyis amikor felnőtt lesz, új családot alapít. Mindig közösségben, családban élve lehet testileg, szellemileg nyugodt, kiegyensúlyozott, mindig jól lakott eb. 
Én nem gondolok magamra , mint falkavezérre, nem is szeretnék az lenni. Én nem vagyok kutya! Én ember vagyok!  Az emberi szabályokat , a családunk szabályait én ismerem. Nekem kell azt a kutyával megtanítani és elfogadtatni. Ehhez pontosan kell ismernem a kutya tanulási képességét, az ő nyelvére lefordítva kell megértetnem azt, ami hasznára válhat! Nincs más választásom, mint tudatos vezetővé kell válnom. E nélkül, nem sikerül jól irányítanom a kutyát, kiegyensúlyozott, biztos, nyugodt életet sem tudok biztosítani neki. Ez se neki, se nekem nem jó! 
A KUTYA  akkor "boldog", ha az élete kiszámítható, számára felfogható , megoldható események sorozatából áll. Van otthona, meleg helye, étele, itala és van lehetősége a napi rendszeres testmozgásra, ami pótolja a vadászatot, mert hiába is akarnánk plüss babát csinálni belőle, ő mégiscsak egy ragadozó állat! Mivel 14.000 éve háziasítottuk, ezen idő alatt azért eltávolodott az eredeti falkában élő vadkutyáktól, na meg a farkas őstől is, így felesleges az ősi múltra hivatkozni, ha megakadunk a nevelésben.
2010. 

2010. október 15., péntek

Az őrző-védő munkáról ismét.

Bevezetőnek két friss videó. 2010. 10.
Nem tanítjuk még őrizni és védeni, "csak" a benne levő ösztönöket kihasználva, engedjük , hogy megszerezze a zsákmányt, engedjük, hogy használja a fogát.Az" akarás" a lendület, élénkség ( temparamentum) a munkában lelt öröm, mind mind tájékoztatásul szolgálnak, hogy majd felnőve merre haladhat a kutya kiképzése.






2006-2007-ben Rottweilert szeretnénk címmel cikk sorozat jelent meg a Kutyaszövetség újságban. Férjem fogalmazta meg a tudnivalókat, 19 részben. Ehhez az alábbi linken elolvasható cikkhez, fűzött megjegyzést a szerkesztő.

http://www.kutya.hu/Cikk.aspx?id=4225

Így szólt :

Szerkesztői megjegyzés

A kutyanevelés nem olyan egzakt tudomány, amelynek általános érvényű és felülbírálhatatlan szabályai vannak. Hogyan is lehetne az, amikor még az emberek iskoláiban is igencsak eltérő oktatási módszerekkel találkozhatunk, a poroszos drilltől a szabadelvű tehetséggondozásig? Lapunk teret enged a különféle véleményeknek és az egyes irányzatok képviselőinek, ám kötelességünknek érezzük felhívni az Olvasó figyelmét arra, hogy több út létezik.
Az őrző-védő kutyakiképzésben korábban általánosan elterjedt volt a kutyazsákmányszerző ösztönére való alapozás, ám ennek a módszernek megvannak a maga elkerülhetetlen következményei. Az eleve erős védőösztönnel rendelkező kutya agresszivitását a zsákmányszerzés élményével erősíteni azt a kockázatot rejti magában, hogy az állat a későbbiekben valóban "töltött fegyverként" fog működni, ami nehezíti beilleszkedését az emberek és kutyák társadalmába. Addig, amíg az őrző-védő kiképzés elsősorban a szolgálati kutyák munkára való felkészítését szolgálta, ez nem okozott problémát, sőt megfelelt a célnak: ezek a kutyák nem jártak "civil" társaságba, és munkájuk során nem "színjátékot" adtak elő, hanem valódi bűnözőkkel kellett könyörtelenül megküzdeniük.

A családi kutya azonban nem ilyen közegben éli az életét, ezért még ha fajtájánál fogva az őrző-védő sportban kívánunk is tevékenykedni vele, nem lehet cél az, hogy a kutya olyan kemény legyen, mint "maga az ördög". Jó védőösztönnel, magas önbizalommal rendelkező kutyák esetében ezért előnyösebb a fogással egy időben azonnal az eleresztést is tanítani és megkövetelni, hogy a kutya számára ne mosódjék össze a "csibész" megfogása a kötélhúzással, és az első pillanattól világos legyen, hogy az ember nem lehet az ő zsákmánya. A védőkar birtokba vétele, zsákmánynak tekintése azoknál a kutyáknál jelenthet hasznos kiképzési módot, amelyeknek veleszületett támadási készsége, önbizalma kevés, és ennek erősítéséhez szükségük van a sikerélményre.

Nem értettem egyet a megjegyzéssel, ezért szokásomhoz híven "tollat", klaviatúrát ragadtam. Leírtam, elküldtem és meg is őriztem az írást.

Azért írom ismét le, mert újból és újból visszatérő téma.

Kedves Szerkesztő úr!

Teszem-veszem, forgatom az ön hozzászólását, szerkesztői megjegyzését. Vívódom, hagyjam figyelmen kívül, reagáljak rá, avagy mégsem? Kellene, de röviden, tömören és érthetően, hiszen annyi tévedés, rosszul rögzült „tudás” kapcsolódik ehhez a témához. Az öné is ilyen.

A megjegyzés olvasásakor, végig az járt a fejemben, hogy mi az amit rosszul kommunikálunk az őrző-védő munka kapcsán az iskolákon.

Hiszen réges- régen volt az- az idő, amikor az őrző-védő kiképzés, elsősorban a szolgálati kutyák munkára való felkészítését szolgálta.(30-40 év) Ez így ebben a formában, egyébként is csak a BM Dunakeszi kiképző bázisára volt igaz. Az ott képzett és tartott kutyák valóban nem igen jártak „civil” társaságba.

A szolgálati munkára alkalmas kutyák tenyésztése, már akkor is döntően a civil szférára hárult. Ez a tenyésztői munka, akkor az egyetlen ilyen szervezet keretein belül folyt. MEOE. A MEOE kutyaiskolái is ilyen céllal alakultak, annó. Hely, ahol a kutyákat képzik, tréningezik, tesztelik, kiválogatják a tenyésztés számára. (1960-as évek)

Aztán az iskolák szerepe, szép lassan megváltozott, átalakult.(1980-1990) Az eredeti feladatát sem adta fel (német juhász) csak befogadta a többi fajtát, egyfajta szolgáltatást nyújtva. alapképzés, vizsgára felkészítés, tenyészszemlére felkészítés, fajtakorlátozás nélkül.

(Viszont egyfajtás tudással és szemlélettel) Ebből mi jött ki, az látszik a „klasszikus” őrző-védő fajták helyzetén, és a fejekben levő zűr-zavaron, ahogyan erről vélekednek, az emberek) Ám kanyarodjunk vissza az eredeti témához.

Az őrző-védő fajták tenyésztése, továbbra is civil szférában, családban folyik. A jó őrző-védő képesség bemutatása, ma is követelmény, bár az őrző-védő fajták szerepe megváltozott.

Ennek a jó képességnek a bemutatására, olyan teszteket, vizsgafeladatokat találtak ki, ami a civil életben is megállja a helyét. A kutyák munkájának értékelésekor a hangsúly a kézben tarthatóságon, irányíthatóságon, terhelhetőségen és magabiztosságon van.(15 éve itthon is)

Ebből a tenyésztéshez” kötelezően” előírt munkavizsga rendszerből nőtt ki a munkakutya versenysport, ami mára kicsit „önálló életet él”! Itt ebben a sportban eredményes kutyák, a követelmények és a pontozás szemlélete miatt, valóban nem tűnnek „családi” kutyának, abban az értelemben, ahogyan egy „átlag” család kutyázik. Ám bizton állíthatom, hogy a legtöbbjük, megbízható, jó védőösztönű, magas önbizalommal rendelkező kutya, akik soha nem tekintik zsákmánynak az embert, mert a képzésük során, a zsákmányszerző ösztönükre építve tanítják nekik az őrző-védő fázis, formagyakorlatait.

A munka, a tanítás során a kutyákkal azt értetik meg, hogy a csibészkar a jutalom, az a megszerzett zsákmány!!!!! A kart ezért adják oda neki, nem azért, hogy növeljék az önbizalmát!

Amikor a kölyökkutyát tesztelik a hangsúly a „bőr”, a „hurkán” van. Az önbizalmat (ha nincs neki, vagy kevés) úgy erősítik, hogy engedik győzni, megszerezni a zsákmányt! Viheted, tied, Te nyertél, te vagy az erősebb! Ez a módszer beválik, a növendék, felnőtt kor küszöbén levő, kutyánál is.

Ám felnőtt, kész kutyánál, a kar zsákmányoltatása, más szerepet tölt be. Csak látszólag azonos gyakorlat, nem önbizalom erősítő.

Ahogyan kezd felnőni, felnőttebb lenni, az őrző-védő munka kicsit átalakul, komolyabb lesz. A segéd igyekszik „erősebb” lenni, harcolni a zsákmányért. Aztán egy kicsit a kutyával is. Ellen áll, fenyeget, elszalad, visszatámad, egy koreográfia szerint. A különböző vizsga fokozatok szerint növelve a követelményeket. A jól begyakorolt és megtanult feladatok végrehajtását pontozzák. Magas pontszámot az a kutya kaphat, aki nemcsak a tanult dolgokat tudja jól bemutatni, hanem az ösztönös, jó, őrző-védő képességek birtokában is van. Magabiztos, terhelhető, irányítható, kézben tartható.(Munkára, tettre kész. Bátor, a fenyegetésnek ellenáll, kész önmagát, a gazdáját megvédeni, ha fenyegetést érez, hagyja magát az ember által irányítani, nem önállóan cselekszik, minden cselekvése kiszámítható, szóval egy okos kutya, akivel öröm együtt élni) Ezek az ösztönösen, születetten jó képességek öröklődnek. Ezért van szükség ilyen kutyára a tenyésztés során, hogy a fajták teljesíteni tudják eredeti feladatukat, hogy valóban védők legyenek. Az ilyen kutyát felismerni, csak az tudja, akinek már volt ilyen. (ideális esetben a munkakutyások többségének már volt ilyen kutyája, mármint, azoknak, akik ezt a sportot magasabb szinten művelik, vagy kicsit jobban elmélyültek a témában) Ezért nem magyarázzák el mindenkinek részletesen, hogy mi miért is történik. (nagy hiba)

Így alakulhatott ki, az a vélekedés, hogy az őrző-védő csúnya, veszélyes és szükségtelen, egy átlag kutyás számára.(Van más oka is, mert valójában ez is egy folyamat része)

Mindenki, aki nagytestű, őrző-védő fajtát tart, jó lenne, ha szakszerű irányítással mérhetné fel a kutyája képességét. Érezné, tudná, milyen erő van a kutyában, ha harcol, ha védekezik. Ezt az erőt meg kell tudni tartani, irányítani. Hiszen ma is megvan az igény és elvárás arra, hogy a kutya őrizzen-védjen! Ezért nem lebeszélni kell az embereket és ijesztgetni, a harapás rémével, arra biztatni, hogy igyekezzenek minden ösztönös képességet kinevelni, elnyomni a kutyában, hanem kipróbálni és megtanulni, ezt a remek sportot, melynek legnépszerűbb fázisa az őrző-védő!Talán ezért nem is értem, hogy miért most írt megjegyzést, hiszen egy olyan fajtáról szól ez a sorozat, amelyiknek komoly előírása a mai napig, az őrző-védő képesség birtokában lenni!

Természetesen mindig az ember, a gazdi irányításával és kontrolja alatt!

Családi kutyaként is!

Krausz Győzőné

Budapest 2007. 02.01.

Ez egy ajánlott cikk . Bár régi, de aktuális, igaz ma is