2009. július 27., hétfő

A PAWS Munkakutya Értékelés ©



The PAWS Working Dog Evaluation
A PAWS Munkakutya Értékelés ©
(Fordítás)
Éveken át használtam a Puppy Aptitude Test (P.A.T) (Kölyökkutya hozzáállási tesztet), amit Jack és Wendy Volhard fejlesztett ki, hogy értékeljem a kölyköket. Mivel versenyeztem Engedelmességi és Agilityban is, ez a teszt lehetőséget adott, hogy meglássam a kölykök jövőbeni személyiségét. De ahogy elkezdtem érdeklődni más tevékenységek iránt is, fokozatosan hozzáadtam a teszthez olyan dolgokat mint "birtoklás" és "vadász" drive. (Drive = Drájv, nem tudom mi a legjobb magyar megfelelője. Ford.) Végül rájöttem, hogy ha leírom és tényleg elemzem hogy mi alapján döntöttem.

Ennek eredménye lett a PAWS Munkakutya Értékelés ©, ami a következőket jelenti: Possessiveness (Birtoklási vágy), Attention (Figyelem), Willingness (Hajlandóság) és Strenght (Erő). Használtam volna Drive-ot az Erő helyett, de úgy a rövidítés semmit nem jelentett (paws - mancsok).

Amíg a P.A.T. az ideális házi kedvenc temperamentumának a megállapítására szolgál, addig a PAWS arra lett kifejlesztve, hogy azonosítsa és értékelje a jó munkakutya összetevőit és temperamentumát - olyan kutyákét, akiket arra választanak, hogy rendőrkutyaként, szag azonosítóként, keresésre, francia körre, schutzhundra, agilityre és hasonlókra képezzenek ki.

Miért Birtoklás, Figyelem, Hajlandóság és Erő?

Az összes előbb felsorolt területen felhasználjuk a kutya birtoklási vágyat és drive-át a kiképzésben, és hogy végül a választott területen a kutya komolyon dolgozzon. De a figyelem és a hajlandóság a vezető felé, annak hiányában a legerősebb drive-val és birtoklási vággyal rendelkező kutya is használhatatlan.

A teszt hét területre van osztva és sokkal rugalmasabb a kutya korát tekintve, mint a P.A.T. Én továbbra is használom a P.A.T. tesztet mint az első szűrést és a kölyköknek.  Amelyek ott megfelelnek, tovább lépnek a PAWS tesztre.

A számos értékelés helyett a minősítés: "Nagyszerű", "OK" (Megfelelő) és "Középszerű". Attól függően, hogy milyen munkára választom a kölyköt, úgy némely része a tesztnek fontosabb a többinél.

1. Prey Drive - Üldözési szenvedély

A kölyök korának megfelelő játékkal, a tesztelő magára vonja a figyelmét, majd eldobja a játékot rövid távolságra (Figyelem: fiatal kölyköknél el kell gurítani.)

Nagyszerű: A kölyök odafut a játékhoz, azonnal felkapja, esetleg megrázza, hogy "megölje".
OK A kölyök odafut a játékhoz, megnézi/szagolja. Többszöri ismétlés után esetleg
felveszi.
Középszerű A kölyök nem fut a játék után, és nem mutat érdeklődést.


2. Retrieve - Apportírozás
Miután a kölyök megszerzi a játékot, a tesztelő biztatja a kölyköt, hogy visszahozza a játékot azáltal, hogy hátrafelé kocog és hívja a kölyköt.

Nagyszerű: A kölyök azonnal visszahozza a játékot és kiköpi, hogy tovább játszanak vele.
OK: Visszahozza a játékot, de nem adja oda.
OK: Visszahozza, de elfut az érintési távolságból, akarja, hogy üldözzék.
Középszerű: Nem hozza vissza

3. Hunt Drive (Persistence) - Vadász szenvedély (Kitartás)

A tesztelő elrejti a játékot a talpa alá, vagy a kezében (épp hogy csak látszódjon). És biztatja a kölyköt, hogy megtalálja.

Nagyszerű: A kölyök kapar, rágcsál és nyüszít a játékért.
OK: A kölyök orral bököd és mancsát használja a játékért
Középszerű: A kölyök félerővel, vagy egyáltalán nem próbálkozik.

4. Tug - Huzavona

Egy törölköző vagy rongy darabot huzigál a tesztelő és megengedi, hogy a kölyök megragadja.


Nagyszerű: A kölyök azonnal megragadja és erőteljesen rángatja.
OK: Megragadja ugyan többszörös biztatás után, de hamar el is engedi
Középszerű: Csak többszörös próbálkozás után ragadja meg, de nem tartja meg.

5. Possessiveness - Birtoklási vágy

A tesztelő elengedi a rongy végét, amikor az a kölyök szájában van.

Nagyszerű: A kölyök megrázza a játékot, hogy "megölje", majd megpróbálja a tesztelőt újból
játékra bírni.
Nagyszerű: A kölyök megrázza a játékot, hogy "megölje", majd elfut vele.
OK: A kölyök elfut a játékkal, majd hamarosan elejti.
Középszerű: A kölyök azonnal elengedi a játékot.

6. Recall - Bejövetel (Behívás)

Follow - Követés (3 hónapos vagy annál fiatalabb kölyköknél). A tesztelő hívja a kölyköt és hátrafelé kocog, míg gyengéden tapsikol.
Recall - Bejövetel (3 hónaposnál idősebb kölyköknél). Egy segítő visszatartja a kölyköt, míg a tesztelő hátrafelé kocog és egyszer hívja a kölyköt a nevén.

Nagyszerű: A kölyök odafut a tesztelőhöz, odaüti a vállat a lábához, vagy felugrik.
Nagyszerű: A kölyök odafut a tesztelőhöz és próbál figyelmet/törődést kapni.
OK: A kölyök odakocog a tesztelőhöz, orrával bököd vagy próbál figyelmet kapni.
Középszerű: Odakocog a tesztelőhöz, majd elmegy vagy egyáltalán nem megy oda hozzá.

7. Attention - Figyelem

A kölyök korának megfelelő játékkal a tesztelő megragadja a kölyök figyelmét, majd a játékot felemeli az arc magasságába. Spórolva használja a játékot, hogy megtartsa a szem/arc kontaktust a kölyökkel 30 másodpercig.

Nagyszerű: A kölyök hajlandóan néz a tesztelő arcába és a játékra az egész időtartam alatt.
Forgatja a fejét ahogy hallgat és figyel.
Nagyszerű: A kölyök figyeli a tesztelőt az egész időtartam alatt, rövid időre elnéz, ha a háttérben
valami figyelemelvonó történik.

OK: Figyeli a tesztelőt, de annak néhányszor újra magára kell vonnia a figyelmét.
Középszerű: Könnyen elterelődik a figyelme, vagy nem hajlandó a tesztelő arcába nézni.

An Application - Egy alkalmazás

Egy 20 hónapos Belga Malinois-t teszteltünk mint lehetséges schutzhund, kábítószeres és kereső kutya. Ez a kutya nagyon jól szocializált volt az emberekkel, jól kijött kutyákkal és nem volt  zaj érzékeny.
Egy vízi kong játékot választottam (ami kötélen van) a teszthez.

Az üldözési szenvedélye nagyon intenzív volt és kézhez hozta a játékot nagyon kevés biztatással - valósággal odadobta nekem a játékot, hogy újra dobjam. Mikor elrejtettem a kongot, akkor ásott, kapart, rágott és nyöszörgött a játékért.
Mivel kábítószerre és keresésre is értékeltük, még egy lépéssel tovább mentem és elrejtettem a játékot a magas fűben, hogy tovább értékeljem a vadász szenvedélyét. Ez a kutya gyorsan és alaposan dolgozott, megtalálta a kongot és ráugrott, majd odahozta nekem.
Játszottunk huzavonát és erős birtoklási vággyal rángatott, de nem volt agresszív.  Mikor elengedtem a játékot, megrázta, majd odadobta nekem további játékért.
Mivel ő már egy fiatal felnőtt volt, egy segítő visszatartotta a kutyát míg én elsétáltam kb. 75 méterre. Egyszer hívtam a nevén és ez a kutya teljes sebességgel futott hozzám és mindkét első mancsával a gyomromon érkezett.
Utolsó tesztként magamra vontam figyelmét és halkan és gyengéden beszéltem hozzá 30 másodpercig. A kutya le nem vette a szemét rólam és forgatta a fejét ahogy beszéltem hozzá.

Az én véleményem szerint ez a kutya tökéletesen megfelel a neki szánt munkának. Erős üldözési és birtoklási vágyat mutatott, egyből jött és figyelt - megvolt benne az összes összetevő egy nagyszerű schutzhund kutyának. (bármelyik területre - nyomkövetés, keresés, szag azonosítás). Összességében az összes teszten magas eredményt ért el. A megfelelő vezetővel ez a kutya nagyszerű tud lenni majdnem mindenben. Másik szemszögből viszont ez egy nagyon intenzív fizikai magas drive-ú kutya. Valakinek a lakásában, házi kedvencként egy borzasztó terror lenne.

Vajon jó versenyző lenne ez a kutya a fegyelmező versenyen vagy agilityben? Talán, de valószínűleg nem. Ahhoz egy nagy tudású és nagyon tehetséges vezetőre lenne szükség. 

Mindenki, akinek volt már egy alacsony drive-ú kutyája akar magas drive-ot a következő kutyában, aztán amikor megkapja. Ez a kutya a gyorsasága és a fizikaisága miatt pontokat veszítene fegyelmező és agility versenyen (pl. hozzáérés behíváskor, kihagyásért az érintési zónáknál).

Ez egy fontos feltétel ebben az esetben, mint lehetséges schutzhund, kábítószeres és kereső kutya? Egyáltalán nem. Az említett célra ez a kutya tökéletes volt a vezetőnek.
Fordítás: Kiss Erika
forrás: ( volt)
http://www.pumiklub.eu/hppmk-arch/klubinfo/info-2000-2/klubinfo-fo-2.htm

2009. 07.  27.