2016. július 1., péntek

Hogyan lettem csivava tenyésztő

Szatíra, anonimitást kérő szerzőtől. 

Hosszú, de tanulságos történetem úgy kezdődött, hogy felnőtt fejjel, szakmámban befutott vállalkozóként új kihívásokat kerestem. Ill. elérkezettnek láttam az időt, hogy megvalósítsam egy régi álmom, vettem egy német juhászkutyát. Apának is volt régen, hordtuk iskolába, voltak emlékeim a dologról, de kimaradt úgy 25 év.
Anyagi gondjaim nem lévén, mertem nagyot álmodni és az interneten, hosszas kutakodás után felvettem a kapcsolatot egy német (bizony, nem kispályázunk) tenyésztővel. Egy darabig ugyan játszotta a megközelíthetetlen szakit, de miután megtaláltam a jofogas.de-n az apróhirdetését, visszavett az arcából. Némi face-levelezés és néhány tiszteletkör után megvettük Rex von der Wasistdas nevű nyolc hetes kan kutyánkat, helyesbítek 15 hetest, mert korábban nem kapott útlevelet. Kicsit furcsa volt, hogy a szakirodalom az új családba beilleszkedésre más kort határozott meg ideálisnak, de szabál' az szabál'. Rex törzskönyvén annyi volt a német szöveg, hogy H. C. Andersen elbújt volna szégyenében, ha meglátja. Címek, bírálati lapok kivonata, adatok, egy guszta bőr mappában kaptuk, mondjuk 1000 euróért másban el se fogadtuk volna.
Rex az árához képest kicsit kajlácska kinézetű volt, meg furcsán fekete is volt, nehezen hittük el, hogy olyan szép piros lesz, mint druszája, a felügyelő a tv-ből. Az út rendben telt, Rexi nem hányta tele az autót, jól is viselkedett. A következő 3 hónap viszonylag eseménytelenül telt, mert orvosi javaslatra nem hagytuk el vele az udvart.
Fogváltás után, minek következtében már nem maradt megrágatlan cipő, papucs, bútor a házban, a cseperedő juhásszal ideje volt felkeresni egy kutyaiskolát. Gyanútlanul kerestünk rá az interneten a legközelebbi iskolára-jé, ez a suli még megvan ahová az apával jártunk, szuper. Természetesen nem vártam, hogy 25 év után ismerőssel találkozom, egyébként is gyerek voltam még mikor utoljára ott jártunk, de az alapvető bizalmat megalapozta az ismerős környezet.
A telefonon megbeszélt időpontban megálltunk a kutyaiskola előtt a dzsipóval, (mer' a porschéba csak nem rakom a kutyát), hát még ki se tudtam szállni, egy nagyon kedves, nagyon mosolygós fiatalember előzékenyen kinyitotta az ajtó, félő volt, hogy rögtön két puszit is kapok. Na, e kicsit csodálkoztam, erre nem így emlékeztem. Mire felocsúdtam, öten dögönyözték a kutyámat, dicsérgették, becézgették, mindenki mosolygott, bevallom ez jólesett. Rögtön be is fizettem Rexi-t az óvodába 2 hónapra. A két hónap játékkal és ismerkedéssel telt, egész hamar megszoktuk, hogy mindenki úgy beszél a kutyájával és egymással, mint ratyi pár a debil gyerekével, néha már én is gügyögni és cukiskodni kezdtem, de emlékeztettem magam, hogy mégis csak méltatlan ez hosszabb távon egy rendőrkutya leszármazottjához. Jól éreztük magunkat, hallottunk pár furcsa dolgot, de nem tulajdonítottunk ennek jelentőséget. Eltelt a nyár, elérkezett az őszi tanfolyam kezdete. Boldogan befizettük a szent cél érdekében egy használt, öregecskedő személygépkocsi árát és belevágtunk. A szükséges felszerelést már rég megvettük.  Pórázok (rövid, közepes, hosszú, kinyitható, összecsukható. stb.), nyakörvek, klikkerek, sípok, dobok, labdák, harangok, jutifalattartó zacsi, jutfalattartó zacsit tartó táska, kakaszedő zacsi, kakaszedő zacsit tartó kulcstartó, kullancscsipesz, elsősegélydoboz, szájkosár, szájkosár helyettesítő textilszájkosár. A kutya nevével gravírozott biléta, másfél kiló szafaládé felkockázva, dobozkázva. stb. . Apránként egy ötvenesből kijött, mer' az iskolavezető tenyésztői kedvezményével vettük nagykerbe.
Lenyomtuk a 6 hetet, qrvára kiokosodtunk és további 2eFt ért le is vizsgáztunk vasárnap ültetésből. Nem, nem virágot, kutyát ültettünk. A sikeres vizsga mellé kaptunk oklevelet, meg egy csekket a következő turnusra, az úgynevezett "fektetés hava" fantázianevűre.
Mivel Rex-et úton-útfélen megcsodálták a kutyások és összefutottunk egy híres tenyésztővel is, aki javasolta - elterveztük, hogy tenyész szemlére visszük.
Oktatónktól érdeklődtünk, hogy a következő szemeszter végére felvezethető lesz-e Rex tenyész szemlén. A felháborodás verbális eszközeit, amelyekkel reagált, nem részletezném. A lényeg az volt, hogy ez az iskola nem azért van, hogy kapzsi, kutyát zsigerelő FCI tenyészetek számára szolgáltasson, itt ez kérem már egy magasabb szint, egy spirituálisan emelkedettebb iskola, ahol ilyen baromságokkal nem foglalkoznak. Réé égen ők is, de azóta megvilágosodtak.
Bátortalanul megkérdeztem, hogy bár ennek eddig nem volt jelentősége, de ez nem az ebtenyésztők iskolája-e, hisz az út szélén még kinn a tábla MEOE.-i kki. A következő öt percben nem tudtuk folytatni az eszmecserét, mert mentorunk röhögő görcsöt kapott, könnyekkel a szemében vergődve verdeste magát földhöz, hasát fogva. Mikor magához tért, még elfúló hangon közölte: a régen volt, mikor még az a korszerűtlen vén fasz Lütyő bácsi volt az iskolavezető, az fci munkabíró, őt már kirúgtuk rég, csináltunk egy alapítványt, azé az iskola. A tábla csak azért van, hogy aki régen már volt itt, könnyen idetaláljon.
Mivel nem jártunk feleslegesen iskolába - megtanultunk falkában kutyát játszatni, ledominálni, feldominülni, megvezetni, klikkelni, ültetni, fektetni is majdnem, falkavezérni, kizárni meg még a jó ég tudja felsorolni, mennyi okos dolgot- ezért nem váltunk el haraggal, de másik iskolát kellett keresnünk.
A következő helyen már óvatosabbak voltunk, tájékozódtunk. Lehet-e itt tenyész szemlére készülni. Készülni lehet, szokott is lenni nálunk- kaptuk a választ. Befizettük a havi tagdíjat és elkezdtük a csoportos foglalkozásokat. Az első hónapban a nyelvet tanultuk csak. Itt mindent másképp hívtak, másképp magyaráztak, a hasonlóság csak annyi volt, hogy se a kiképző, se a kutya se hibázott sose, mindig csak én. A csoportos őrző-védő is tetszett Rex i-nek, ügyesen húzgálta a madzagos bőrt úgy 2 hónapig, mikor ismét sanda érzések kerítettek hatalmukba. Rákérdeztem, hogy mikor lépünk egy kicsit tovább, mikor készülünk a tenyész szemlére, mert mi azt szeretnénk. Kitérő választ kaptunk és egy hosszú előadást kellett végighallgatnunk a kutya koráról, meg hogy valami küllemizé, meg az ösztönkészlet, a zsákmányjáték agressziós és regressziós negatív visszacsatolásos harmadlagos megerősítéses kulcsingernél már tudtam, hogy én ehhez nagyon hülye vagyok, a kiképző meg nagyon ott van, de ettől nem lettem előrébb. Kértem, hogy fordítsa le magyarra röviden. Megtette: Magánórák b+!
Na, hát végre magyarul beszéltünk és befizettünk az egyéni foglalkozásra. Fejlődtünk is szépen, haladtunk is jól, már amennyire én értek hozzá. Mivel az óránként ötezerbe belefért a bizalmas beszélgetés is, egy-két hónap alatt teljesen képbe kerültünk mindennel. Ronda, gonosz és a rendes tenyésztőkkel, a műkiképzőkkel és a profikkal, akikkel azért nem lehet találkozni, mert külön időpontban járnak, (az speciel nem derült ki, hogy a tenyésztők hova járnak, de kizárásos alapon a profikhoz soroltuk őket is) és azt is megtudtuk, hogy a nem úgy van, hogy csak úgy nekirohanunk a tenyész szemlének, mint tót az anyjának. El kell dönteni, hogy melyik csapatban akarunk focizni. Hát, mondom, az FC I-ben. Az nem úgy van. Vannak a jó FC I-sek, meg a gonosz csaló FC I-sek. És honnan lehet felismerni, melyikkel van éppen dolgom? Kaptam magyarázatot, de nem győzött meg 100%-ig. Valami olyasmi volt, hogy természetesen mi vagyunk a jófiúk, de sejtettem, hogy a rosszfiúk ugyanezt mondhatják magukról. Mindegy, folytattuk a felkészülést, természetesen a jófiúk csapatában. Befizettük a tagdíjat, elvittük Rexi-t röntgenre, minden oké, de pont a tenyész szemle másnapján kiderült, hogy eddig a rosszfiúknak volt tilos tenyész szemlét tartani, de mától a jófiúknak tilos.  Ezért Rexi jófiús tenyész szemléje nem felel meg a rosszfiúknál, így nem tenyészthető (Vica versa) de türelem, mert ez évente, esetleg tízévente szokott cserélődni, vagy ha akarjuk, kezdünk, mindent előröl Rexivel az új jófiúknál.
Na, akkor bebasztam Rexi összes cuccát egy nagy zsákba, levittem a pincébe és vettem egy csivavát. Most Rexi vigyáz a csivava alomra, mert beszálltunk az FCI mindenhéten champion nevű játékára, amiről majd később mesélek. Rex nagyon szakszerűen őrzi a házat, tehát az az egymilliókettőszázezer forint, amit erre elköltöttünk nem volt kidobott pénz.   
szerző: ismeretlen ismerős K.V.
 Kérlek csak a forrás megjelölésével, használd fel az írásaimat. Ne másold sajátodként!